E.P. Industrie


Retour Overzicht

De motor van E.P.industrie zit in de Duesenberg

Site Duesenberg, URL: www.duesenbergcustomcoach.com

Site Teague Design, URL: www.teaguedesigninc.com

E.P.Industrie van de *CEM-E

*Cylindrical Energy Module-Engine Een 12 cilinders verbrandingsmotor 300 pk verbruik 1 : 30 Gewicht motorblok 50 Kg.
Luchtgekoelde viertactmotor.

De motor bestaat uit twee ronde cilinderblokken met rondom 6 cilinders per blok,
waarvan de cilinders zijn gerangschikt als bij een revolver.
De zuigers zijn dubbel, exact in spiegelbeeld, uitgevoerd.
In totaal steken 6 nokken van de 12 cilinders naar buiten.
Om de 2 cilinderblokken zitten 2 behuizings- delen
met daar tussenin een groef die langs de omtrek een sinusvorm beschrijft.
De nokken van de zuigers liggen in deze groef.
De behuizingsdelen staan vast, terwijl de cilinderblokken werken als vliegwiel
en direct verbonden zijn met de aandrijfas.
Op elk cilinderblok, vast aan de behuizingsdelen,
zit een cilinderkop met slechts 1 inlaatpoort, 1 uitlaatpoort en 1 bougie voor alle 6 cilinders.
Tijdens de roterende beweging van de motor draait elke cilinder langs de
inlaatpoort de bougie en de uitlaatpoort en doorloopt zo de viertactcyclus.
Voor 1 omwenteling van de aandrijfas van 360
Levert de CEM-E 12 cycli- het dubbele van een conventionele verbrandingsmotor.
De CEM-E heeft geen kleppensysteem, water- of oliepomp.
Door luchtinlaatopeningen zuigt de ronddraaiende motor lucht aan voor koeling.
De brandstof wordt tevens gebruikt als smering.
Kan ook als diesel worden uitgevoerd, dan wordt de compressie verhoogt en vervalt de ontsteking.
Er bestaat ook een CEM-E pomp deze werkt op het zelfde principe maar dan omgekeerd.
Terug naar het begin